Tanssilavalta viime kesänä alkanut suhteeni päättyi juuri. Nainen halusi jatkaa tanssinharrastustaan yhtä intensiivisenä kuin ennen tapaamistamme, mutta minä en.
Nyt olen palaamassa takaisin tanssilavoille talven tauon jälkeen. Muutamia konsteja pariutumisen edistämiseksi on jäänyt takataskuun viime kesältä.
Itse olen kokenut, että paras tapa tehdä oma motiivin tanssiin selväksi daamille on sanoa hänelle suoraan, etten itse ole tanssin harrastaja, vaan haen lavoilta tutustumista ystävyyden kautta. Korostan samalla, etten ole hakemassa seikkailusuhdetta. Hyvän tanssitaidon omaavan ja siitä tunnetun miehen asema tanssilavoilla ei ole kadehdittava, mikäli hän haluaisikin jossain vaiheessa vakavalla pohjalla olevan ihmissuhteen ja elämänkumppanin lavalta. On ollut surullista havaita, että ihmissuhteiden pysyvyys näillä ihmisillä taitaa olla harvinaista ja vaihtuvuus suurta, ja tilanne heidän itsensä jollain tapaa tavoittelemakin. Monet naiset osaavat varoa heitä, ja hyvästä syystä. Valitettavasti koen tämän pätevän käänteisesti myös naisiin. Makunsa on kullakin, mutta tanssitaitoisuus ei ole minulla kärkisijoilla niiden ominaisuuksien listassa, joita haen kumppaniltani. Tanssin sujuminen yhdessä, ja toiseen ihmiseen kunnolla tutustuminen ovat aivan eri asioita. Tutustuminen edellyttää luottamusta, ja sitä ei helposti ansaitse ihminen, joka päästää helposti itseänsä fyysisesti lähelle muunkin kuin seurustelukumppaninsa.
Itse olen valinnut vaatimattomuuden tien siitäkin huolimatta, että osaan perustanssit melko sujuvasti ja luulen, että sen minkä menetän tanssimattomuutena taitavimpien daamien kanssa, saan takaisin ajanviettona sellaisten daamien kanssa, jotka hakevat lavoilta vakavampaa suhdetta. Kuten voi olettaa, on oma suora käytökseni lavoilla johtanut siihen, että saan puhelinnumeroiden lisäksi myös pakkeja, mutta yllättäen saatujen puhelinnumeroiden määrä on suurempi kuin pakkien määrä, kun osaa jättää lähtökohtaisesti harrastajaporukan puhelinnumerotiedusteluiden ulkopuolelle.
Sinkkuna seuraa lavoilta hakevana nuorena miehenä olen kokenut hieman hämmentävinä muutamia asioita ja toisaalta löytänyt niihin tyydyttävät ratkaisut. Jos tanssi-iltana sattuu olemaan järkyttävä naisylivoima, en naisten tunnilla mielelläni seiso hakurivissä, vaan menen suosiolla kahvioon. Tällaisina iltoina naiset ovat aggressiivisia, ja aloitteellisina miehenä voin pahoin, jos suurin osa minuun kohdistuneista hauista on muita kuin kiitoshakuja. Jos olen ennen naisten tunnilla hakenut jotain kiinnostavaa tyttöä tanssimaan, on yllättäen osoittautunut, että hän osaa tulla kahviostakin melko usein takaisin hakemaan.
Mitä tulee Etelä-Suomen suurimpien lavojen sinkkutilanteeseen, pidän realiteettina sitä, että tulen kuitenkin tulevana kesänä kohtaamaan suurimmaksi osaksi samat ”tanssimassa tanssimisen vuoksi” kasvot kuin viimekin kesänä. Odotan varsinaisen kesän alkua, ja uusien kasvojen ilmestymistä lavoille. Uskon, että vielä näin keväällä, lavoilla on pääsääntöisesti vain harrastajia.
Se on vielä mainittava, että toisen ihmisen siviilisäädyn tunnusteleminen aiheutti minulle joskus hyvin kummallisia tuntemuksia viime kesänä. Jos nainen on tangossa omasta tahdostaan pyrkinyt sylikontaktiin, ja tästä olen päätellyt, että tämä nainen saattaisi olla vapaa. Saatan kysyä ”Oletko varattu, siis seurusteletko?”, ja olen saanut parilta ihmiseltä vastauksen ”Tavallaan joo, kyllä olen varattu”. Ei minua tee mieli tanssia tämän saman ihmisen kanssa enää toista kappaletta lähetysten, vaan vedän hänet loitommas. Hyvin monesti saan myös vastaukseksi ”Olen varattu, mutta miesystäväni ei tanssi”. Nolaannun välittömästi tällaisessa tilanteessa ja vedän hänet loitommas. Minua käy sääliksi näiden kyseisten tanssia harrastavien naisien tanssia harrastamattomat miesystävät. Sinkkunaisilla on varmasti samanlaisia tuntemuksia vastaavanlaisista varatuista miehistä. Nämä havainnot tukevat sitä päätöstäni, etten halua suhteeseen ihmisen kanssa, jonka tärkein harrastus on tanssi. Minun käsitykseeni läheisyydestä ei mahdu se, että tuntemattoman ihmisen päästää intiimille etäisyydelle itseään silloin, kun kuitenkin on varattu henkilö, ja intiimit hetket tulisi jakaa kumppaninsa kanssa.
Yhä koen, että tanssi on yhä yksi mahdollinen tapa muiden rinnalla ottaa kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Internet on kuitenkin vahvasti tullut jäädäkseen. Yhä useampi ihminen tuttavapiirissä on löytänyt kumppanin baarien tai tanssilavojen sijaan internetistä. Tanssista on tullut entistä useammalle ihmiselle vain vakavasti otettava suorituskeskeinen harrastus, ja sinkuille mahdollisuus saada läheisyydestä mielihyvää tuntemattomien ihmisten kanssa ilman, että mahdollisuutta pariutumiseen pidetään millään tavalla olennaisena.
Kirjoittajan avainsanat: sinkku