[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]
Yksilön vapaudenkaipuu [Tanssijat] (Burlakka 2009-03-03 19:02)

Parisuhteet heppoisissa kantimissa...

Burlakka
2009-03-05 23:17

Bur: (Epäilen vaan, että tanssijoilla taitaa nuo suhteet olla enemmän vaarassa kuin muilla ihmisillä.)

PiaM (Saattaa olla, en osaa sanoa.)

vrt. Ranskalaisetkorot: (Olen 16 vuotiaasta lähtien katsellut tätä systeemiä ja olen vahvasti samaa mieltä kanssasi em. asiasta *että tanssijoilla taitaa nuo suhteet olla enemmän vaarassa kuin muilla ihmisillä*)

Olen nyt pyörinyt noin neljä vuotta lavoilla ja tanssimaailmassa. Sinä aikana on monen tutun seurustelu loppunut ja alkanut jonkun toisen kanssa. Joillakin tätä on tapahtunut lukuisia kertoja. Kilpaparit ja samalla petikaverit vaihtuvat tiuhaan. Kun vertaan muihin tuntemiini ihmisiin: sukulaisiin ja työkavereihin, heidän parisuhteet ovat paljon pysyvämpiä. Työpaikallani ihmiset menevät naimisiin, perustavat perheitä, saavat lapsia, puhuvat mökille menosta, rakentavat omakotitaloa ja lähtevät perheporukoilla lomille, tulevat aikaisin ja virkeänä töihin.

Minä tulen tanssimasta väsyneenä keskellä viikkoa, kuskaan parikymppisiä kaunottaria illan jälkeen ympäri pääkaupunkiseutua tai poikki ja puhkikuluneena huonosti nukkuneena ma-aamulla tanssileirin jälkeen – kirjaimellisesti sanottuna töihin lepäämään. Onko tämä hyvä harrastus?

Bur: (Olen huolissani siitä, että intohimotanssijoiden kulttuuri ei taida olla ihan niin parisuhdesuuntautunut kuin olen halunnut uskoa).

PiaM (Miksi sinä tuollaiseen olet halunnut uskoa?)

Olen ollut siinä uskossa, että lavoille mennään tanssimaan puolison kanssa, sinkkuna kenen kanssa vaan, puolisoina välillä tanssien turvallisten toisten aikuisten kanssa tai etsimään sitä puolisoa. Tai kuuntelemaan musiikkia ja tapaamaan toisia ihmisiä. Nyt näyttää siltä, että monet menevät sinne vaihtamaan puolisoa tai hankkimaan irtisuhteita. Olen ajatellut, että sellaiset ihmiset menevät ravintoloihin.

Tanssijana olen myös tutustunut moniin naisiin, jotka eivät halua parisuhdetta vaan jotain muuta. Minä kun olen luullut, että naiset nimenomaan haluavat rakkautta ja parisuhteen.

Kaikkein eniten minua ärsyttää tuo Nakin tapa ja tavoite, että tanssi on seksuaalisen mielihyvän hankkimista ja antamista tanssin aikana huolimatta siitä, onko toinen parisuhteessa vai ei. Tosi törkeäksi se menee, kun se tehdään vielä sen toisen puolison silmien alla. Kokeilepa oikeuttasi tehdä niitä perustanssiliikkeitäsi musliminaisen kanssa niin voit katsoa mitä seuraa.

Jos ymmärrät tämän, miten katsot, että voit kohdella samalla tavalla suomalaisia naisia?

En usko, että kellään tanssimiehellä tai naisella on mitään oikeutta toteuttaa seksuaalisuuttaan lattialla sillä perusteella, että jossakin tanssitekniikassa ollaan niin ja näin ja tässä asennossa ja hivellään ja kosketellaan ja hierotaan itseään toista vasten. Joo, joo, kyllä minäkin siitä pidän sopivan ihmisen kanssa ja nakki on kiva kaveri, mutta tuo ei kuulu tanssilattialle, jossa ei ole mitään K-18 ikärajoja.

Vastustan siis sellaisia nykyisen tanssikulttuurin piirteitä, joissa ei kunnioiteta omaa eikä toisten parisuhdetta eikä fyysistä koskemattomuutta, toteutetaan vaan itsekkäästi omia tarpeita.

Tai korjaan vähän: vielä enemmän minua ärsyttää ne ihmiset, jotka tulevat lavoille iskeäkseen varattuja. Nakki sentään vaan tyydyttää tarpeitaan ja halukkaan naisen siinä samalla, mutta vie hä netsentään takaisin riviin. Ne toiset haluavat vielä paljon muuta. Jos sen saavat, vasta sen jälkeen tuovat takaisin riviin.

PiaM: (Muna vai kana: kumpi on ensin, toimimaton ja laiminlyöty parisuhde, vai uusi lumoava tanssikaveri? Kumpi näistä on varsinainen syy suhteen katkeamiseen? Uskallan rohkeasti väittää, että mikäli jompi kumpi suhteen osapuoli ihastuu ja rakastuu johonkuhun toiseen (oli se toinen sitten loistava tanssija tai ei), on suhteessa tavalla tai toisella jotakin hassusti jo valmiiksi).

Uskallan väittää, että olet täysin väärässä. Vaikka suhde olisi aluksi oikein hyvä, niin se saadaan pilalle, jos kuvitellaan, että ihmiset ovat immuuneja toisen läheisyydelle, kauneudelle ja lämmölle. Kuvitellaan, että minun suhde nyt kestää mitä vaan. Lavoilla liikkuu miehiä ja naisia, jotka haluavat hellyyttä ja seksiä. Monet muutkin aikuiset haluavat hellyyttä, lämpöä, läheisyyttä ja seksiä, varatutkin.

Anteeksi vaan, mutta jos tätä harrastusta ei pidä vaarallisempana kuin joitain sellaista, missä ei olla niin intiimissä tekemisissä kuin toistuvilla öisillä tanssireissuilla, nakin kuvaamassa syleilytanssiasennossa, romanttisten kesälavojen auringonpaisteessa hämärän elokuisine naku-uinteineen, alkoholin aiheuttamassa hiprakassa (sitähän saa melkein joka lavalta), niin silloin on kyllä kyseessä ihminen, joka ei paljon ymmärrä inhimillisten käyttäytymistä.

Miehet nyt ainakin ihastuu kauniisiin nuoriin naisiin, joskus jopa ikäisiinsä, jotka liimautuvat mielellään mieheen, hakevat monta kertaa saman illan aikana ja näin sekoittavat miesparan pään. Enkä ole vakuuttunut, etteikö 10 v naista nuoremman lihaksikkaan ja ylvään miehen selkeä vienti aiheuta väristyksen tunteita ja saisi naiselle eroottissävytteisiä mielikuvia. Kovasti nuo tutut naiset näistä ovat minulle kertoneet. Mies, joka on samalla hellä ja vahva ja kysyy illan päätteeksi puhelinnumeroa ja ehdottaa pääsyä saatille.

Sitten vielä se toinen juttu. Olen ajatellut, että tanssi olisi hyvä harrastus myös lapsille. Nyt en ole enää ihan varma, onko tämä sellainen kulttuuri, johon haluan lapseni tutustuttaa. En taida jakaa samoja arvoja. Sinkkuna saa käyttäytyä kuin sinkkuna, puolisona pitää käyttäytyä kuten puolisona ja töissä pitäisi tehdä töitä. Harrastukset pitäisivät olla ilo ja antaa energiaa arkeen ja tuoda pariskunnille yhteenkuuluvuuden tunnetta ja luottamusta eikä päinvastoin.

Se, mikä on plussaa: olen saanut hyviä ystäviä, liikunnan iloa, ja uusien tanssien oppiminen ja vanhoissa kehittyminen on tuonut paljon myönteisiä asioita. Sinkkuna paritanssi tuo mahdollisuuden olla naisen lähellä rikkomatta itseään tai toista. Parisuhteessa olevana taidan katsoa enemmän muita harrastuksia ja miettiä niitä myös lapselleni. Olen järkyttynyt näistä aikuisten ihmissuhdeleikeistä.

Voi tietysti olla, että olen itse rauhoittunut ja valmis pysyvään suhteeseen ja muiden sotkut tuntuu niin vierailta ja sekoilut vastenmielisiltä. Ehkä haluaisin olla kuten sukulaiset ja työkaverit. Ensin minulle oltiin mkateellisia, kun olin liikkunut sen ja sen ja sen ja sen naisen kanssa. Tänä ja tuo kaunis sinkku pyytää leiripariksi ja minä voin mennä yökylään (nukkumaan, tai ehkä ne toivoivat jotain muuta). Nyt voisin vaihtaa osani jokanaisen tanssittajasta ja tyydytyksen tuottajasta, pois teinielämäasenteelta tuoksuvasta ympäristöstä, kukasta kukkaan hyppivästä ukkelista keski-ikäisen miehen normaaliin elämään.

Mies, joka käy töissä, pesee autonsa, remontoi asuntoa, käy joka lauantai naisensa kanssa S-marketissa, katsoo futista, ottaa oluen eikä kiirehdi lavalle ensi valsseille vaan menee oman vaimonsa viereen joka ilta. Semmoinen mies saa olla vähän mustasukkainen omastaan ja haluaa pitää hänet omanaan. Mies, joka on tyytyväinen siitä, että vaimon ei tarvitse käydä tyydyttämässä läheisyyden tarvettaan 6 kertaa kuukaudessa 20 eri miehen kanssa joka ilta vaan, että hän saa sitä läheisyyttä kotonakin.

Suomainen perusmies hoitaa työnsä, maksaa veronsa, käy jätkien kanssa saunassa ja kaljalla, ostaa kotiin tv:n ja lapsille lelut ja vaatteet sekä hoitelee vielä vaimonsa, ei muita naisia. Aamen.

Avainsanat: parisuhde, paritanssi, seurustelu, sinkku, tv, vaatteet, vienti

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Korjaa]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]