Linja-auto pysähtyi pienen metsäraiskion laitaan. Nousin autosta Ruotsin armeijan valkoiset ylijäämäsukset kainalossani. Syksyllä olin kuullut uutisen, että Kivikkoon, siihen Kontulan kupeeseen, rakennetaan hiihtohalli. Sellaista täällä Helsingin loskassa tarvittiinkin. Ja tässä sen pitäisi olla. Vaan ei ollut. Ohikulkija tiesi, mistä oli kyse:
- Se hiihtohalli rakennettiin lopulta arvokkaammalle paikalle, jonkun tanssimakasiinin tontille.
Tunnin kuluttua kiersin suksineni Kiasman kulman ympäri, ja siellähän se hiihtohalli komeili musiikkitalon ikikuopan takana. Hiihtohallin katolla näkyi kyltti Hiihtomakasiini. Päästyäni hallin aulaan, vahtimestari havahtui huomauttamaan:
- Sukset ja päällysvaatteet tänne narikkaan!
- Mutta kun tulin hiihtämään.
- Tuosta valitsette Reinot jalkaan ja sitten voitte mennä halliin
hiihtämään.
Hallista kuuluikin kiivas hiihdon huiske ja suksien suihke sekä innostavaa taustamusiikkia. Vedin Reinot jalkaani ja avasin hallin oven. Suurella parketilla tavaton ihmisjoukko oli juuri lopettelemassa hiihtoaan. Pojilla oli jaloissaan Reinot ja tytöillä Ainot. PNP:n solisti kuulutti:
- Ja nyt seuraa hiihtohumppaa.
Kappale vaikutti tutulta.
Kaukana on mulla latu pien
tähdet hangen yli näyttää tien
kannoille sun nostan kulta
suksein suihke on kuin tulta
hankikannon taa kun sinut vien
Heijaa sukset tulipunaiset
sua varten vain on kiiltäneet
kapeimmat on niistä sulle
suukon palkaksi suot mulle
mulle suukko sulle sukset tulipunaiset
Parketilla näkyi joukko tuttuja hiihtäjiä. Siellä sujuttelivat niin Anna-Kaisa kuin Samikin. Kerrottiin, että v-tyylin mestari Harri O:kin oli käynyt paikalla. Parketin reunalla seisoi tyytyväisenä myhäillen hiihtoliiton tärkeä valmennuspomo.
- Tämä on mitä parhain harjoittelupaikka. Liikunta on sopivan monipuolista. Täällä voi latautua tuleviin koitoksiin. Lisäksi herkistely sylitanssissa poistaa turhan jäykkyyden ja mahdollistaa rennon suorituksen.
Hiihtoilta oli mitä mainioin. Illan mittaan suoritin muutaman kansanhiihdon, pari Vasaloppetia ja peninkulman verran muuten vaan murtomaata. Muutamat kumpareetkin tuli laskettua.
Poislähtiessäni kysyin narikanhoitajalta, miten tästä hiihtohallista oli tullut näin oivallinen tanssipaikka.
- Kun se tanssimakasiinihanke ei oikein edennyt, huomattiin, että nämä urheiluhallihankkeet ovat päättäjien mieleen. Seuraava tanssipaikka on jo suunnitteilla: suunnistushalli tuonne Kiasman ja Postitalon väliin tai golf-halli Rautatientorille riippuen vähän siitä, mitä urheilua kulloinenkin kulttuuriministeri harrastaa.
Ulkona Iltasanomien lööppi kertoi Reinojen olevan lopussa useista kaupoista.
Kirjoittajan avainsanat: Tanssimakasiini