TV:n katselusta ja onnellisuudesta [Pulina] (Elisa 2008-11-23 18:01)
Seikkailija edellellä kirjoitti minusta hyvin ja kokemukseen perustuen.
Omasta puolestani sanoisin, että yksi motivoivimpia ja palkitsevimpia asioita on, kun huomaa oppineensa jotain uutta. Silloin on myös iso motivaatio jatkaa kursseilla käymistä. Uskallan tunnustaa, että olen muutaman kerran ollut niin innostuksissa onnistuneen tanssitunnin jälkeen, että on ollut vaikea saada unen päästä kiinni. Fiilis on ollut saman tapainen kuin olisi juuri ihastunut johonkin viehättävään naiseen.
Tuttua on myös se, että olen usein tuntenut itseni tanssitunneilla tyhmäksi. Tunne on niin tuttu, että se ei nykyään enää säikäytä eikä lamauta. Kokemuksesta tiedän, että kyllä minä tämänkin asian opin, jos haluan oppia ja ja harjoittelen riittävästi.
Tyhmäksi tuntemista voi pahentaa se, jos kurssilla on kovin eritasoisia oppilaita ja opetusta viedään pidemmälle ehtineiden ehdoilla. Kurssille tulijan pitäisi osata valita oikea taso?
Tärkeää on myös antaa ja saada myönteistä palautetta, silloin kun siihen on aihetta. Alkeiskurssillakin voi olla mukana vaikka miten pitkälle edistyneitä kurssilaisia, kunhan nämä pitkälle edistyneet ottavat vasta-alkajat oikealla asenteella vastaan. On hyvä, jos kurssilla on myös hyviä viejiä ja seuraajia. Sekin voi motivoida keltanokkia opiskelemaan lisää, kun aloittaja näkee ja erityisesti tuntee, että taidoissa on suuria eroja.
Yksittäisten oppilaiden virheisiin pitää tietysti puuttua. Sitä varten kurssilla ollaan, että opitaan. Tässäkin pitää olla oikealla tavalla pedantti. Ei pidä kerralla luetella kaikkia mahdollisia virheitä, vaan lähteä liikkeelle yhdestä virheestä kerrallaan ja aloittaen pahimmasta päästä. Itse olen asennoitunut sillä tavalla, että jos illan kuluessa opin yhden uuden asia niin, että se tulee myös oikeissa tansseissa käyttöön, niin tanssikurssi on ollut onnistunut. Mahdollinen lisäoppi on pelkkää bonusta.
Tanssimaan ei opi muuten kuin runsaasti tanssimalla. Harjoitus tekee mestarin tälläkin saralla. Uusia tansseja ja kuvioita opetellessa joskus tuntuu siltä, että ei näitä "temppuja" ehdi millään tekemään musiikin rytmissä. Nopeus/hitaus johtuu ymmärtääkseni siitä, kun uusia tanssiaskelia tai kuvioita tehdessä samalla joutuu miettimään niitä. Kun uusista askeleista ja kuvioista on riittävän toistomäärän avulla tullut tuttuja, ei niiden tekeminen enää vaadi ajatustoimintaa ja ne ehtii tekemään nopeatempoiseenkin musiikkiin.
Ohessa tuli asiaa enemmän kuin ajattelinkaan. Mutta lyhyesti: tanssikursseilla tarvitaan onnistumisen elämyksiä, malttia ja riittävästi harjoittelua ja oikeaa tanssia!