[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

TV:n katselusta ja onnellisuudesta [Pulina] (Humbuugie 2008-11-23 12:13)

Tanssin harjoittelusta ja onnellisuudesta - mistä opetus pitäisi alkaa?

Tomy
2008-11-26 18:09

Mielestäni ensimmäiset tunnit (noin 20 kertaa?) voisivat kaikki mennä seuraavan kaavan mukaan.

1. Yhteinen tunnin avaus. Itse olen pitänyt kursseista, joissa on jonkinlainen aloitusrituaali. Esimerkiksi budolajeissa on selkeä avaus hiljentymisineen ja riviin rymittymisineen. Tanssikursseilla olen pitänyt tavasta, jossa muodostetaan aluksi iso yhteinen rinki, tervehditään ja tämän jälkeen opettaja esittelee lyhyesti päivän teeman.

1. Ohjattu veryttely musiikin tahtiin. Saadaan kroppa ja mieli lämpimäksi ja vetreäksi. Myöhemmin voidaan jättää omatoimiseksi toiminnaksi ennen tuntia, mutta suosittelisin silti pidettäväksi kaikille tasoille. Liian usein olen nähnyt, että veryttelynä pidetään yhtä tai kahta tanssia. Sopii hyvin jatkokursseille, kun perusrutiinit on jo ajettu sisään. Muistan hyvin erään lattareiden maailmanmestarin, joka kävi vierailemassa meidän ryhmätunnillamme. Hän aloitti tunnin yhteisellä veryttelyllä.

2. Ohjattu perusharjoittelu. Harjoitellaan yksinään perusliikkumista ja liikeratoja. Tanssissa perusasioita ovat painon siirrot, askeleet, käännökset, suunnat ja tanssiasennot. Kaikkea ei tarvitse ahtaa yhteen tuntiin, voi valita muutaman perusharjoitteen, joita toistetaan riittävän monta kertaa. Seuraavalle tunnille voi ottaa seuraavat harjoitteet. Erityisen tärkeää käydä läpi alkeiskurssilla, koska nämä ovat perusta, jonka päälle rakennetaan ja näihin palataan uudestaan aivan tanssin terävintä kärkeä myöten. Vähän kuin talonrakennuksessa - huteralle perustalle on vaikeaa rakentaa kestävästi.

3. Tanssikohtaiset ohjatut kuvioharjoitteet. Päivän teeman mukaan käydään muutama valittu kuvioharjoite läpi. Aluksi näytetään kokonaisuus miten toimii, sitten näytetään erikseen miehille ja naisille. Tämän jälkeen vasta harjoitellaan yhdessä. Kun on saatu toimimaan yhdessä jollain tasolla, tanssitaan se musiikkiin. Korjataan ja tarkennetaan useamman kerran, jotta jää muistijälki selkäytimeen ja lihaksiin.

4. Yhteinen tunnin lopetus. Jälleen kerran rinki toimii loistavasti. Kerrataan mitä opittiin ja mitä pitäisi muistaa ja harjoitella seuraavaan kertaa varten. Kiitetään tanssiparia, opettajaa ja muita kurssilaisia tilaisuudesta.

Yhteenvetona: tunnilla pitää olla selkeä ja toistuva muoto ja yhden tunnin pitää keskittyä muutamaan asiaan. Tästä syntyy toivottavasti positiviinen oppimiskierre.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa palstalla] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]