Jari Sillanpään lattarilevyn ostin [Musiikki] (Hikviiva 2008-10-30 8:58)
Minä en ole eläissäni ostanut yhtään televisiota. Muita ihmisiä on televisiottomuuteni häirinnyt enemmän kuin minua itseäni, ja he ovat kiikuttaneet minulle milloin kenenkin vanhan telkkarin. Digiuudistuksen myötä pääsin eroon viimeisimmästä, eikä kukaan ole vielä tuonut minulle digitelevisiota :D
Minua ei haittaa, jos joku laittaa minulle television, mutta ei siitä minulle juuri hyötyäkään ole. Minulla ei yksinkertaisesti ole niin tyhjää aikaa, että välittäisin katsella televisiota.
Internet sen sijaan kolahti minuun nopeasti. Viihdyn nykyisin eräällä kansainvälisellä keskustelupalstalla, ja täytyy sanoa, että esimerkiksi maailmanpolitiikka on alkanut kiinnostaa aivan uudella tavalla, kun "tuntee" ihmisiä, joihin se vaikuttaa suoraan. Kontaktien lisäksi toinen huomattava hyöty on aivojen pinnistely, kun joutuu miettimään, miten ilmaista asiat englanniksi.
Passiivinen elämäntapa, johon televisio ohjaa ja jota se pitää yllä, saa ihmiset sen harhakäsityksen valtaan, että elämä on jotain, mikä vain tapahtuu meille. Unohtuu se tosiasia, että omaan elämäänsä voi vaikuttaa ja sitä voi hyvin pitkälle muokata mieluisakseen. Uskon, että passiivisuus ja voimattomuuden tunne on suuri syy siihen, miksi television katselijat ovat onnettomia.
Jos onnellisuus on sitä, että on tyytyväinen elämäänsä, minä olen onnellinen. Mutta on siihen tarvittu enemmän kuin pelkkä television heittäminen ulos. Pikemminkin kävi niin, että aktiiviset harrastukset valtasivat alaa sekä lukemiselta että siltä vähäiseltäkin telkkarinkatsomiselta, jota harrastin.
Kesällä olin pari viikkoa paikassa, jossa oli televisio, ja kyllä minä sitä katselin, sillä silloin oli sattumoisin myös aikaa. On siellä hyviäkin ohjelmia. Katsoin paljon Yle Teemaa. Mutta kotiin palatessa en jäänyt kaipaamaan.
Ehkä ostan television sitten, kun joskus jään eläkkeelle. Alan seurata Big Brotheria :) Mutta mieluummin kyllä teen töitä kuin katselen televisiota.
Ihmistä ei ole tarkoitettu katselemaan televisiota. Ihminen on tarkoitettu tekemään, liikkumaan, tanssimaan, ajattelemaan, pohtimaan, tuntemaan, olemaan kanssakäymisessä, jakamaan kokemuksia. Jostain syystä ajatteleminen ja tunteminen sijaishenkilöiden kautta (esim. ihmissuhdesarjat) ei onnistu, vaan nekin hommat kannattaa tehdä itse.
Ja humpuukiseikkailu on ehdottoman kannatettavaa toimintaa! :)
Muuten, Humbuugie, mitä on "tanssien lisääntyvä kaupallisuus"?