Vielä hikoilemisesta [Tanssijat] (H50 2008-11-13 11:09)
Hikoiluhan on ihmiskehon tapa säädellä mm. lämpötaloutta. Ne ihmiset, jotka liikkuvat paljon ja säännöllisesti, ilmeisesti myös hikoilevat säännöllisesti aika lailla ja käyvät säännöllisesti myös peseytymässä hikoilujensa jälkeen. Vaikka hikoilu on yksilöllistä ja osittain myös kiinni ruoka- ym elämäntottumuksista sekä mm. iästä, koosta. Terveet ja normaalit keskivertoihmiset hikoilevat kaikki enemmän tai vähemmän. Poikkeuksena erilaiset häiriöt tai sairaudet tuossa lämmönsäätelyjärjestelmässä.
Suuresti arvostettu Juha Mieto totesi kerran eräässä esitelmässään, että urheilevien tai runsaasaasti liikuntaa harrastavien ihmisten hiki ei haise. Perusteena tälle on päivittäinen kuona-aineiden kierrättäminen ihon kautta hien mukana pois. Tämä sama pätee ilmeisesti myös aktiivisiin tanssijoihin, vaikkakaan se ei ole mikään sääntö eikä koko totuus.
Tansseissa olen vain suhteellisen harvoin saanut tanssitettavakseni likomärkiä tanssikumppaneita, joiden hiki olisi haissut tai ollut muutoin kovin epämiellyttävä. Nämä harvat tapaukset ovat olleet säännön mukaisesti vähemmän tanssivia ja ilmeisesti myös vähemmän liikuntaa harrastaneita tapauksia. Näistä ei ole kuitenkaan jäänyt ikäviä muistoja tai tullut vastemielisyyttä. Hiki kun kuuluu ihmisen biologiaan.
Omasta kosteustilanteestani olen joskus varoittanut hienoilta vaikuttaville ladyille, etteivät kostuttaisi paitojensa hihoja tai muiden hienojen krumeluurimateriaaliensa kuoseja. Kukaan ei ole vielä sanonut hikoilun haittaavan tanssimista. Muutaman kerran olen kyllä noteerannut daamin otteesta, että paitani olkamus on märkä, kun neito pitää vain sormenpäillään otetta tai sitten ei ollenkaan (käsi on irti olasta).
Hikoilua voi estää tai vähentää monella tapaa ja siitähän on aika lailla niksejä myös tanssinetin sivustoilla. Keskustelua ja vinkkejä löytyy avainsanahakemistosta hikoilun alta ihan riittämiin.