Pete P: "En ymmärrä miten nainen voi olla myöhässä viennistä, jos hän nimenomaan orjallisesti seuraa vientiä? Minulle tulee tuosta mieleen se (voi olla että vain ymmärsin väärin, ei saa ottaa loukkauksena), että tuossa tapaukseksessa viennin ajoitus on pielessä, ts. myöhässä."
Hän on myöhässä viennistä siksi, että jos hän sulkee kropastaan tanssin luontaisen liikkeen pois, odottaa vientisignaalia, reagoi siihen ja vasta sen jälkeen yrittää lähteä tanssin luontaiseen liikkeeseen, hän ei ehdi.
Pointtini ja teoriani koko asiassa oli siis se, että naisella pitää olla taustalla jonkinmoinen oletus tai sanotaan nyt vaikka liikkeen aihio, mikä tuo valmiuden vastata aivan oikea-aikaiseen ja oikeaoppisesti ennakoivaan vientiin riittävän ajoissa. Ja tämä valmius vastata vientiin tulee kunkin tanssilajin luonteen, luontaisen liikkeen ja rytmin omaksumisen kautta. Pelkkä vientisignaaliin reagoiminen ei riitä.
Asian havainnoimisen tekee ongelmalliseksi se, että tanssin oppiminen lähtee yleensä niin luontaisesti ja automaattisesti siitä tanssilajin luonteen, liikkeen ja rytmin (tai viejän rytmin, jos viejä ei tanssi musiikin rytmiin) omaksumisesta, että tämä elementti on lähes aina siinä vienti-seuraamis -tapahtumassa niin kiinteästi mukana, että puhdasta vientisignaaliin reagoimista ei voida ilman tätä elementtiä tarkastella. Vain, jos nainen sulkee tämän luontaisen elementin "pois päältä", päästään tarkastelemaan sitä, mikä on reaktioaika vientisignaaliin ja riittääkö se.
Toki minä viejänä voisin tällaisessa tapauksessa siirtää viennin ennakointia sen viiven verran aikaisemmaksi. Se olisi kuitenkin niin epäluontevaa, etten sitä osaisi mitenkään tehdä.
Voisin esittää asiasta raflaavan, mutta ehkä havainnollistavan, esimerkin.
Oletetaan, että tanssina on valssi, sen alku. Minulla on miehenä paino oikealla jalalla. Ennen vientisignaalia naisella on (lihasmuistissaan, mielessään jne.) muutama todennäköinen vaihtoehto siitä, mitä mies seuraavaksi tekee. Näistä kaksi on todennäköisintä: mies lähtee vasemmalla jalalla joko taakse tai eteen. Tähän nainen on valmistautunut. Tämä on sitä seuraajan alitajuista ja opittua automaatiota, joka edeltää vientisignaalia.
Mutta entäpä tämä. Mies lähteekin hyvin selvällä ja ennakoivalla viennillä valssiin menemällä kyykkyyn! Seuraako nainen? Todennäköisesti ei, sillä seuraajalla ei ole valssiin lähdössä ennalta opittua kyykky-liikkeen automaatiota! Silti miehen vienti oli selkeä! Liike ei vain "kuulu valssiin", sanotaan. Tällainen liike ei ole valssissa etukäteen oletuksena, ei sen luonteen mukaista.
Minä olen tässä jakanut sen sekunnin murto-osissa tapahtuvan vientisignaaliin reagoimisen osiin, mitä ei normaalisti tehdä. Yleensä asiaa tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena, mikä on tietysti luontevampaakin. Toisaalta asia on niin puhdas itsestäänselvyys, että ehkä siksi sen tarkasteleminen on aika outoa. Kolmanneksi, tämä kaikki on vain teoriaa, joten minä voin olla väärässä.
Ja korostaisin vielä, että tämä ei ole käytännössä mikään ongelma, koska siihen ei tanssilattialla juuri koskaan törmää. Koko "ongelma" on olemassa tavallaan vain asian tarkastelemiseksi.
Avainsanat: rytmi, seuraaminen, valssi, vienti