[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Ennakointi on hyvä asia [Tanssijat] (Suke 2007-10-26 12:28)

Miehen ja naisen roolit tanssissa

Sokkisha
2007-10-29 19:03

Hyvä kirjoitus Nippo!

Tosin itse menisin niin pitkälle tässä ajatuksessa etten mielelläni sanoisi naista edes "miehen jatkeeksi" tanssissa vaan mieluummin niin että kummallakin on oma roolinsa ja tehtävänsä muodostaa yhteinen tanssi. Nainen on parin kaunistus ja koristus! Naisen rooli on koristaa yhteinen tanssi. Miehen tehtävä on ohjata suuntaa ja tarjota naiselle paikat jolla hän voi koristella tanssin! Naisellisuus pitää tulla esiin. Olen ajatellut että nainen joka näyttää nauttivan tanssittajansa käsivarsilla, on kuin kadehdittava kuningatar jos hän vielä osaa tanssiakin kauniisti yhteen!

Liian reuhaavat naiset jotka tanssivat ikäänkuin omaa tanssiaan tai yli miehen viennistä, eivät minusta näytä kauniilta tanssilta parinakaan. Joskus näkee kovin epäsuhtaisia pareja joissa nainen on selvästi paljon miestä kehittyneempi ja taitavampi ja koettaa koko ajan esittää paremmuuttaan viejäänsä nähden vaikkapa temppuilemalla alituiseen. On typerän näköistä jos mies tanssii suunnilleen perus-tyylillä koko kappaleen alusta loppuun mutta nainen esittää pahasti yhteisestä tanssista yli meneviä temppuja kaiken aikaa.

Kaikista kauneinta on katsella kun taitava viejä vie taitavaa seuraajaa joka todella SEURAA ja tanssii yhdessä ja yhteen eikä kumpikaan sooloile omiaan. Melkein yhtä kaunista katseltavaa on aloitteleva tanssipari joka ei osaa vielä muuta kuin foksia perusaskeleella ja he menevät koko illan toistensa sylissä ilmiselvästi nauttien yhteisestä tanssimisesta ja musiikista!

Urheilu-luonteisessa tanssin harrastamisessa on monesti vaara että katoaa TUNNE joka lavatanssissa on tärkeintä! Taidoista viis! Paras tanssini ei ole se missä olen teknisesti onnistunut parhaiten vaan muistelen sellaiseksi niitä muutamia tanssihetkiä jolloin olen saanut todella TUNTEA raavasta miestäkin murentavaa tangon huumaa ja lähes täydellistä yhteensulamista kappaleen aikana. Samoin muistan joitakin fuskuja joissa suunnaton tanssimisen riemu ja todellinen rock´n roll-henki huumaavan musiikin tahdissa! Musiikilla on ihmeellinen voima...

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]