[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Tanssi-ilta: tuhat tunnetta [Tanssijat] (NinaK 2007-10-23 12:55)

Tanssi-ilta: tuhat tunnetta

NinaK
2007-10-23 12:55

"Kun silmäni mä auki saan...." on tanssiaatokset heti mielessäin. Tanssi-ilta tänään, JESS! Malttamaton odotus valtaa mielen jo heti päivän ensiminuuteista, viis siitä olenko vasta viime yönä myöhään kotiutunut tanssiretkiltäni. Koko päivän jännittynyt odotus siivittää päivän touhuja. Tanssikamppeet on suunniteltuina, pestyinä ja kuivina, hyvähyvä. Kello se vaan ei meinaa millään edetä...

Tunti aikaa lähtöön. Tanssivarpaita kutittaa vallan mahdottomasti. Muutamia onnellisia pyörähdyksiä jo kotona, netistä videoklippejä ja aatokset päässä: tuon minäkin tahdon vielä joskus osata! Tanssipaitoja, tanssikenkiä, suihkuun, kevyt meikki, hampaiden pesua, miksi tuo kello on niin kovin hidas etenemään! Jalka naputtelee rytmiä, eikä musiikki edes vielä soi. Tanssi valtaa pään, sydämen.

Ulos portille, sieltä se auto mutkassa jo porhaltaakin. Nousen tanssikaverin kyytiin toivottaen hälle mitä erinomaisempaa tanssi-iltaa. Istuessani penkkiin korviin kuuluu poppikoneesta tanssijalkoja härnäävää musiikkia: hei, tää menis lindy hoppina! Viimein odotettu tanssi-ilta on alkanut, vaikka askeltakaan ei ole vielä edes tanssittu! Körötellessä jutellaan kuulumiset, ruoditaan tulevaa tanssi-iltaa ja sen toiveita ja odotuksia, juttu luistaa. Hyvä mieli, tieto tanssimaan pääsemisestä kutkuttaa vatsanpohjaa. On niin helppo hengittää!

Saavutaan tanssipaikalle. Autoja ainakin näkyy jo olevan. Jalat kiitävät tietoisina pian koittavasta onnesta kohti ulko-ovea. Pääsylipusta on pala repäisty, nyt se on virallisesti menoa sitten!

Asetun uteliain katsein riviin. Ensimmäiset pyörähtelevät jo lattialla. Oi, niin paljon käyttämätöntä tanssitilaa jäljellä! Muutama mieskin norkoilee jo omalla tontillaan. Tanssikaverikin siellä näkyy selvästi odottelevan haettavia. Ilo on sitä suurempi, mitä enemmän tuttuja illan mittaan näkyy. Toiveet tanssimaanpääsemisestä kasvaa sitä mukaa.

Tuo mies tulee minua kohti. Katseeni kiinnittyy häneen, olemukseni terhakoituu automaattisesti ihan huomaamattani, itse sitä tiedostamattani. Katseet kohtaavat. Olen jo varma siitä, että hän todella hakee minua tanssimaan. Riemu kuplii sisälläni. Hän pokkaa, ja niin minua viedään kohti tanssilattiaa ensimmäisen kerran sinä iltana. Kävellessäni odotan, mennäänkö keskilattialle vai pysähdytäänkö jo ulkorinkiin. Mielessä häivähtää ajatus, kuinkahan lähtee eka tanssi käyntiin. Joskus, kun on jo ensimmäisessä tanssissa kroppa tehnyt lakon ja sukset menneet ristiin, on se vaikuttanut koko iltaan. Nyt sitä mennään! Havainnot lattian ja kengän yhteensopivuudesta. Toimii tai ei toimi. Liukas, sopiva tai nahkea. Mitä sitä sen enempiä sitten enää miettimään, tanssi vie loppuillaksi mukanaan.

Seuraa tuhatsata erilaista tunnelmaa:

Hei, toikin on täällä! Ehtisköhän sitä hakemaan naistenhaulla? Toivottavasti hän jo pian tulee pokkaamaan mut tanssiin!

Voi miten hellyyttävä vanha pariskunta. He ovat varmaan tanssineet vuosikymmenet yhdessä. Olisipa itsekin joskus tuossa köpöttelemässä vanhoilla jaloillaan...

Ihana piisi, voi kun tämän pääsisi tanssimaan!

Ota hyvä mies katseestani kiinni ja tule hakemaan... nyt, nyt, nyt, ei sittenkään. Katseensa lipui ohi. Ja vierestä meni. Pahus.

Kiitos, lähden mielelläni tanssimaan! Rytmi iskee vartalooni, valtaa sen kokonaan. Jalat toimivat ilman eri käskyä. Miehen vartalon liike liikuttaa kehoani. Silmäni kimaltavat onnesta. Laulun sanat iskevät tajuntaani. Askeleet löytävät heti oman liikeratansa. Yllätyn jokaisesta kuviosta, vaikka niitä osaankin odottaa. Mikään ei ole itsestään selvää. Antaudun. Mutten ihan itsestäänselvästi. Tietoisesti tai tiedostamatta pidän myös oman pääni niin, että voin itse tulkita musiikkia omalla liikkeelläni. Se vaan tuntuu niin hyvältä, pyhä kolminainen yhtenäisyys: minä, mies ja musiikki. Muuta ei ole.

Ensimmäinen kappale päättyy. Oi, se oli niin ihanaa. Kappale vaan oli niin mahdottoman lyhyt... Onneksi tulee vielä toinen. Kumpa se vaan ei päättyisi koskaan!

Ensimmäinen kappale päättyy. Huh. Olipa se takkuamista! Onneksi yleensä toinen menee jo paremmin, pitää vaan keskittyä löytämään se juju, jolla saan seuraamiseni onnistumaan.

Ensimmäinen kappale päättyy. Mistähän sitä osaisi jutella tämän kaverin kanssa?

Ensimmäinen kappale päättyy. Ei tarvita sanoja.

Ensimmäinen kappale päättyy. Juttu luistaa edelleen, kuten koko tanssin ajan.

Voi, miksi tuo mies keskittyy niin paljon noihin kuvioihin. Missä on hänen tanssinautintonsa, se hurmio jota voisimme yhdessä kokea? Auttaisikohan rohkaiseva hymy, se että osoittaisin itse nauttivani...?

Voi hitsi, nyt tuo pro tulee kohti! Apua, paniikki-ihanaa-osaanko-voiei-jukra-mitensenytmuahakee-kääk-upeeta-paniikki!

Kolme rautakankea selässä. Askeleet takkuaa. Jännitän. Tunnustankin.

Oiih, askeleethan sopivat ihan täydellisesti yhteen, vartaloni ymmärtää miehen vartaloa. Heti ensiaskeleesta ollaan yhtä. Kevyttä, niin ihanaa!

Voi hitsi että mulla voi taas olla näin kuuma! Hävettää tuo märkä selkä ja kirkuvan punainen nassukin. Onneksi tuolla miehelläkin on ainakin melkein yhtä kuuma!

Voi hitsi että mulla voi taas olla näin kuuma! Hävettää tuo märkä selkä ja kirkuvan punainen nassukin. Seuraavien kappaleitten aikana on ihan PAKKO malttaa käydä kuivattelemassa!

Jes, polkkaa. Nyt kuivattelemaan!

Kuivattelu ja virkistäytyminen. Paidan vaihto. Peiliin vilkaisu. Juttelu vessassa naisten kesken. Malttamatonta kuuntelua, joko toinen kappale on lopuillaan.

Polkkaa. Masurkkaa. Riittäisiköhän joskus rohkeus jäädä riviin? Kun perusaskel kuitenkin on suunnilleen hallussa, mutta kun parin kanssa se ei oikein tahdo lähteä luonnistumaan. Ja kun siinä tulee niin mahdottoman kuumakin. Kestäisköhän kuntokaan...? Mutta kun se näyttää niin mahdottoman kivalta!

Voi vitsi että tuo pari menee taitavasti! Katse jää koukkuun, jopa oma aina rytmiä takova jalka unohtaa vipattaa kun niin keskittyneesti tuijotan. Puuttuu vaan että monttu levällään ja kuola valuu suupielestä. Yhtäkkiä huomaan oman tuijotukseni ja nolostun. No mutta, mitäs tanssivat noin mahdottoman upeasti! Vielä on mullakin siis treeniä jäljellä vaikka kuinka. Tuohon samaan tahdon minäkin pyrkiä! Todella lumoavaa!

Tulisikohan hän hakemaan minua? Ei. Entä hän, jos koetan näyttää tosi kutsuvalta ja ottaa katsekontaktia...? Ei. Hänkin haki toista. Kuinka voisin näyttää mahdollisimman hyvin tuolle miesrivistölle, että haluaisin niin mahdottoman mielelläni tanssia tämän kappaleen? Miltäköhän mahdan näyttää? Onkohan tukka ihan sekaisin tai vaatteet päällä miten sattuu. Miesrivi hupenee ja seison vielä tässä. Enivan??

Voi luoja, että se oli ihanaa. Nauttikohan tuo toinen puoliksikaan niin paljon kuin minä?

Voi luoja, että se oli ihanaa. Oho, hänhän flirttailee!

Voi luoja, että se oli ihanaa. Paluu riviin ja pitkä katse silmiin, viipyilevä käden kosketus, hymy. Kyllä, hänkin nautti siis yhtä paljon kuin minä! Toivottavasti pian tanssitaan uudelleen...

Auuuu! Hiton korkkarit. Lailla pitäis kieltää tanssipaikoilla. Saatanasta, mokomat. Ihan tappovehkeitä. Upeannäköisiähän ne naisilla, mutta kun tekee niin julmetun kipiää kun joku kunnolla runttaa jalkapöydän päälle. Komea on se yksityinen tähtitaivas silmissä, jonka kunnon kipu aiheuttaa. Onneksi tanssihurmio unohduttaa kivun melko pian. Huomisaamuna kyllä jomottaa!

Janottaa vietävästi. Mutta eihän nyt vielä malta vesimukilliselle!

Naistenhaku. Hep. Tuolla hän on. Nyt kiiruusti hakemaan, ennen kuin joku pokkaa hänet nenäni edestä. Äsh. Ehtihän joku kuitenkin ennen. Miten tämä on aina näin vaikeaa tämä naistenhaku?

Naistenhaku. Hmm. Uskaltaisinkohan hakea häntä? No uskallan tietenkin. Ihminenhän hänkin vain on! Miten nyt edes mietin mitään uskaltamisia!

Naistenhaku. Niin paljon ihania tanssimiehiä, niin vähän aikaa!!

Naistenhaku. Kuumakuumakuuma!! Mutta nyt ei voi mennä jäähylle, kun kerrankin on "lupa" hakea!

Naistenhaku loppui. Voi hitsinvitsi kun en ehtinyt taaskaan hakea tämän enempää. Niin monien kanssa jäi mahdollisuus kivoista tansseista väliin. Millä konstilla mä nyt heille voin osoittaa, että tahtoisin heidänkin kanssaan tanssia...?

Oi, tuo tuntematon mies, jota hain naistenhaun aikaan, seisoo nyt edessäni ja pyytää mua tanssimaan. Hänkin siis tykkäsi tanssia mun kanssani! Kivaa!

Tanssituttu tulee hakemaan. Ei jännitä yhtään, tiedänhän, että meillä askeleet synkkaa ja tästä tulee kaikin puolin onnistunut tanssi!

Oho! Ihan uusi kuvio. Vitsit, ihan löi lukkoon kyllä nyt. Mitähän mun pitäis tehdä kun en tajua tota merkkiä?!

Oho! Ihan uusi kuvio. Vitsit, mähän osasin sen! Vau. Mitenköhän se tehtiinkään...? Hitto kun oli kivaa!

Orkesteri ilmoittaa viimeiset valssit. Voi ei, joko tämä ilta on jo näin lopussa? Eikä, ei vielä! Olen vielä täynnä energiaa ja tahdon vielä tanssia!!

Orkesteri ilmoittaa viimeiset valssit. Koivet on ihan hyytelöä, viimeisimpien kappaleiden osalta seuraamiskykyni on jo ollut kadoksissa. Tunnustan jo itsellenikin että puhtini alkaa olla poissa. Olen niin mahdottoman onnellinen, raukea ja tanssityydytetty. Mielettömän ihana ilta takana! Pysynköhän hereillä vielä kotimatkan ajan?

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]